Konferencja AI & MEDTECH CEE - najważniejsze i najciekawsze aspekty

AI w zdrowiu.jpg
Ilona Gullu.jpg

Ilona Güllü

Poliglotka, marketerka, podróżniczka. Mieszkała przez dwa lata w Turcji. Ilona była podwykonawczynią Google. Pracowała też w przeszłości jako tłumacz medyczny. Jej teksty na blogu obejmują głównie tematykę lifestyle'ową.

Data publikacji

6/18/2023

We wtorek 6 czerwca w Warszawie, w hotelu Crowne Plaza Warsaw - The Hub, odbyła się konferencja AI & MEDTECH CEE, w której miał okazję uczestniczyć również Home Lab. Ten artykuł będzie inny, niż te, które mieliście okazję przeczytać na naszym blogu, ponieważ przedstawimy Wam również inne ciekawe usługi, które będą wykorzystywać sztuczną inteligencję w medycynie.

Naszą relację podzielę na trzy tematy. Najpierw opowiem Wam o warsztatach koncepcyjnych „Praktyczne Zastosowanie Sztucznej Inteligencji w Zdrowiu” zorganizowanej przez Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, w której miałyśmy okazję wziąć udział. Potem zaprezentuję Wam ciekawe usługi oraz produkty medyczne, z którymi nie wykluczamy współpracy w najbliższej przyszłości. A potem napiszę Wam o naszych refleksjach, a także o tym, dlaczego warto brać udział w tego typu wydarzeniach (zarówno jako gość, jak i przedstawiciel firmy).

Gadżety.jpg

Praktyczne Zastosowanie Sztucznej Inteligencji w Zdrowiu – relacja z warsztatów

Warsztaty odbywały się na zasadzie „burzy mózgów”, a ich celem było omówienie wyzwań obecnych w służbie zdrowia oraz jak sztuczna inteligencja mogłaby wtedy pomóc.

Wyzwaniem nadrzędnym, którego nie da się uniknąć, jest to, że umysł człowieka jest ograniczony (i słusznie, inaczej jego psychika mogłaby tego nie wytrzymać). Dlatego działa on selektywnie. Kiedy lekarze skupiają się naturalnie na jednym dominującym aspekcie podczas odczytywania wyników badań lub rezultaty Pacjenta są w normie, pomijają oni mimowolnie inne poboczne sygnały alarmowe. Oprócz tego, przez wyczerpanie zasobów umysłowych, wśród lekarzy rozwija się tendencja do „szufladkowania” chorych cierpiących na podobny typ schorzeń, podczas, gdy każdy człowiek potrzebuje indywidualnej opieki. Według raportu SAMHSA, 80% leków w Stanach Zjednoczonych jest nieprawidłowo podawanych, do czego przyczyniły się wspomniane w tym akapicie aspekty. Aplikacje wykorzystujące sztuczną inteligencję mogłyby pomóc lekarzom wyłapywać drobniejsze sygnały alarmowe zachodzące w organizmie Pacjenta i na tej podstawie zindywidualizować leczenie.

Warsztaty 1.jpg

Innym wyzwaniem są różne typy psychiki pacjentów. Podczas warsztatów wyróżniono ich trzy główne rodzaje. Pierwszy to kontrola wewnętrzna. Taki pacjent uważa, że sam najlepiej wie, jak ma się leczyć. Sam zmienia sobie częstotliwość i dawkę leku. Drugi typ to kontrola zewnętrzna. Ten typ chorego bezkrytycznie polega na sobie bądź bliskich. Trzeci typ pacjenta natomiast charakteryzuje się wiarą w rzeczy nadprzyrodzone. Uważa, że wszystko jest w rękach Boga lub jakiegoś fatum. Ten rodzaj psychiki pacjenta jest zdecydowanie najtrudniejszy dla lekarzy, ponieważ wzmaga bierność chorego, a co za tym idzie, utrudnia leczenie, które mogłoby z powodzeniem dojść do skutku. Meritum jednak leży w tym, że tego typu sposób myślenia jest praktycznie niemożliwy do zmienienia. Dwa pierwsze typy psychiki pacjenta są zdecydowanie łatwiejsze do przepracowania, choć nie bez problemów. Typ pierwszy (kontrola wewnętrzna) posiada wysokorozwiniętą intuicję, dzięki której możliwe jest wczesne zdiagnozowanie choroby. Z drugiej strony, tego typu pacjent nie współpracuje z lekarzem, a także posiada skłonności do hipochondrii. Drugi typ (kontrola zewnętrzna), choć z pozoru wydaje się najłatwiejszym w kooperacji, niesie za sobą też pewne ryzyko. Choć pacjent tego typu wykonuje polecenia lekarza, zupełnie nie słucha sygnałów alarmowych, które wysyła mu organizm, kiedy leczenie nie przebiega według planu.

Jak takiemu wyzwaniu miałaby sprostać sztuczna inteligencja?

Chodzą głosy, że podobno Chat GPT posiada wyższą empatię, niż człowiek. Jeżeli to założenie jest słuszne, sztuczna inteligencja mogłaby „pomóc lekarzowi dopasować się do psychiki pacjenta”, aby przekonać go do rozwiązań, które mogłyby przynieść powodzenie w leczeniu. Wierzy się też, że AI mogłoby odjąć pracy przepełnionym gabinetom terapeutycznym i psychiatrycznym, a także przepracowanym lekarzom, którzy po nocnym dyżurze w szpitalu nie mają zbyt wiele siły na okazanie psychicznego wsparcia pacjentom. Z drugiej strony jednak pojawiają się wątpliwości – czy Pacjent, mający świadomość, że rozmawia de facto z postacią fikcyjną, nie czułby się unieważniony? Taki stan rzeczy zdecydowanie utrudniłby odpowiednią diagnozę.

Warsztaty 2.jpg

Aby uzupełnić wiedzę z warsztatów, polecono nam lekturę „Biała Księga AI w Praktyce Klinicznej”. Można pobrać ją online w języku polskim lub angielskim ze strony: https://aiwzdrowiu.pl/biala-ksiega-ai/

Sprawdź jak łatwe i komfortowe może być pobranie w domu!

button (8).png

Google 2.png

Firmy, które miałyśmy przyjemność poznać

Feyenally – jest to start up założony przez Mateusza Toporowicza i Piotra Kruszyńskiego prowadzących również firmę Gepetto – sklep sprzedający wysokiej jakości okulary. Feyenally wprowadził pierwszą na świecie aplikację służącą do badania wzroku. Wystarczą zaciemnione pomieszczenie, lampka skupiona na badanym, nowszy smartfon i osoba, co zrobi Ci zdjęcie. Po dwóch ujęciach aplikacja wykonuje analizę i dosłownie po minucie otrzymujesz raport dotyczący ewentualnych wad wzroku (bądź ich braku). Celem Feyenally jest odciążenie przeładowanych gabinetów okulistycznych. W końcowej wersji oprogramowania diagnoza okulistyczna oraz dobór okularów mają się odbywać bez udziału lekarza. Nie wiesz, czy Twój aparat będzie wystarczająco dokładny? W przypadku iOS, rekomendowane są modele od iPhone 11 wzwyż. Dowiedz się więcej na: http://feyenally.com/

Feyenally.jfif

Feyenally 1.jpg

Feyenally 2.jpg

Feyenally 3.jpg

Feyenally 4.jpg

MX Labs – jest to polski startup, a zarazem właściciel aplikacji Shen.AI, której zadaniem jest przeskanowanie twarzy za pomocą przedniej kamery w smartfonie i na jego podstawie wykrycie potencjalnych zagrożeń dla Twojego zdrowia. Badanie trwa 60 sekund. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, możliwe jest odczytanie takich parametrów jak puls, ciśnienie, zmienność rytmu zatokowego, poziom stresu, poziom ryzyka udaru bądź chorób serca, a nawet Twój wiek biologiczny. Co prawda, Shen.AI nie planuje (tak jak Feyenally) niezależnie diagnozować schorzeń, ale jeśli będziemy codziennie robić skan przez minutę, aplikacja może nam zasugerować (biorąc również pod uwagę archiwum rezultatów) badania, które lekarz powinien nam zlecić. Więcej informacji na stronie: https://mxlabs.ai/shen-ai-sdk-2

shen-ai.png

Shenai1.jpg

shenai3.png

Shenai2.PNG

Med Metrix – jest to firma założona m.in. przez lekarza POZ Jana Podlaskiego, obsługująca aplikację o tej samej nazwie. Jej ideą jest zebranie wszystkich badań wykonywanych przez sztuczną inteligencję w jednej aplikacji oraz ułatwienie odczytu wyników badań przez Pacjenta dzięki AI. My miałyśmy okazję zrobić badanie dermatologiczne naszych pieprzyków. Na początku zostało zrobione zdjęcie zmiany skórnej. Potem wgrano fotografię do aplikacji. Następnie uiszczono opłatę i po niedługim czasie pojawiły się w panelu wyniki badań, gdzie mogłyśmy przeczytać o kilku potencjalnych zagrożeniach wynikających ze znamienia. Zachęcamy do zasięgnięcia szczegółowych informacji na stronie: https://stg-medmetrix-public.azurewebsites.ne

Med Metrix.png

MedMetrix 1.jpg

MedMetrix 2.jpg

MedMetrix 4.jpg

Higo Sense – oferuje certyfikowane urządzenie premium Higo®, które służy do wykonywania szybszej diagnozy przez lekarzy. Jest ono zsynchronizowane z aplikacją mobilną o tej samej nazwie, która służy do przeprowadzenia wywiadu medycznego oraz odbioru wyników. Higo przypomina wyglądem droższy termometr bezdotykowy i posiada pięć wymiennych modułów, z których każdy służy do innego badania (np. tętno, nagranie kaszlu, prześwietlenie brzucha, badanie gardła, badanie uszu, osłuch płuc czy zaawansowany pomiar temperatury). Po wywiadzie medycznym oraz przeprowadzonym badaniu, można odczytać wyniki w aplikacji już po kilku minutach. Diagnostyka ta jest możliwa dzięki bardzo czułej kamerze w urządzeniu, a także zaawansowanej technologii. Higo, póki co, jest dostępne jedynie dla pracowników służby zdrowia oraz przedstawicieli placówek medycznych. Nie wyklucza się jednak dystrybucji urządzenia również pacjentom lub klientom indywidualnym w bliżej nieokreślonej przyszłości, jeśli ich użytkowanie będzie szło w parze z telemedycyną. Więcej cennych informacji na stronie: https://higosense.com/pl/

Higo.png

Higo 1.jpg

Higo 2.jpg

Talkie.ai – wiodący dostawca botów głosowych dla sektora medycznego. Jakie korzyści może przynieść bot dla placówki medycznej oraz dla pacjenta? Recepcja nie będzie już musiała wykonywać powtarzalnych zadań, które może z powodzeniem wykonać Wirtualny Rejestrator – np. umawianie wizyty i zapisywanie jej w kalendarzu. Pacjent natomiast może wykonać telefon w weekend lub wieczorem, kiedy nagle musi odwołać zaplanowaną wizytę. Zapraszamy placówki medyczne do odwiedzenia strony: https://talkie.ai/pl/

Talkie.png

TelDoc – to dostawca nowoczesnych technologii medycznych zarówno dla Pacjentów jak i dla Placówek. Jego celem jest zminimalizowanie konieczności regularnych wizyt u lekarza, skrócenie czasu przeznaczanego na biurokrację, dojazd bądź zapoznanie się z dokumentacją medyczną. TelDoc prowadzi obecnie kilka projektów. Najpopularniejszy z nich to AIDA – wirtualna asystentka medyczna odpowiadająca na pytania pacjentów w wersji głosowej lub live-chat. Inne zrealizowane projekty to B+R (segregacja zgłoszeń medycznych i telekonsultacji zdrowotnych) czy Sonar (testy PCR wykrywające COVID19 dla firm). TelDoc jest w trakcie realizowania również projektów Abstrakt (kompleksowe e-streszczenie dokumentacji medycznej) oraz TelDoc Care (monitorowanie wyników oraz stylu życia pacjenta i na ich podstawie przesyłanie mu wskazówek medycznych). Zobacz więcej na: https://www.teldoc.eu/

TelDoc.png

Home Lab nie wyklucza wprowadzenia sztucznej inteligencji oraz nawiązania współpracy z powyższymi firmami w niedalekiej przyszłości.

Pełen raport firm medycznych, które wzięły udział w konferencji można pobrać tutaj: https://aiwzdrowiu.pl/wp-content/uploads/2023/06/SMALL_Raport-TDIH-2023.pdf

Informacja o Home Lab znajduje się na stronie 57.

TDIH.png

Dlaczego warto brać udział w tego typu konferencjach?

Pomimo początkowego chaosu związanego z niewystarczającej ilości stolików w Strefie Startupów i konieczności szybkiego ich dostawienia, udział w konferencji oceniam jak najbardziej pozytywnie. Poniżej napiszę w punktach, dlaczego zdecydowanie warto brać udział w kolejnych edycjach AI & MEDTECH CEE.

Z PUNKTU WIDZENIA GOŚCIA:

  • Poszerzenie wiedzy z zakresu medycyny oraz nowinek technologicznych wykorzystywanych w opiece zdrowotnej dzięki udziałom w sesjach dyskusyjnych;
  • Studenci mają szansę nawiązać pierwsze kontakty w kierunku stażu lub pierwszej pracy;
  • Poza tym, zawsze miło jest otrzymać przydatny gadżet.

Z PUNKTU WIDZENIA FIRMY

  • Wypromowanie własnej marki niewielkim kosztem;
  • Nawiązanie ciekawych kontaktów do współpracy;
  • Szansa na znalezienie inwestora, który przyznałby dofinansowanie na rozwój firmy;
  • Możliwość udziału w warsztatach i ciekawych wykładach z zakresu technologii i medycyny;
  • Zaczerpnięcie inspiracji od innych firm, w jaki sposób wykorzystują sztuczną inteligencję do rozwoju produktu;
  • Zweryfikowanie, czy AI będzie przydatną opcją dla Twojej usługi;
  • Organizatorzy konferencji dbają o uczestników. W czasie przerwy obiadowej zmęczeni reprezentanci mogą liczyć na bogaty i smaczny catering.

Home Lab z miłą chęcią weźmie udział w kolejnych edycjach AI & MEDTECH CEE, aby zdobywać wiedzę potrzebną do wprowadzenia coraz lepszych udogodnień w aplikacji. Zachęcamy do zaobserwowania naszych kanałów na Facebooku, Instagramie oraz LinkedIn, by dowiadywać się na bieżąco o naszych nowych usługach, a także na jakich wydarzeniach będziecie nas mogli spotkać osobiście.

button (5).png